Dynamics 365 to Power Platform, ale Power Platform to nie Dynamics 365.

29.01.2021 netwise

10 powodów dlaczego – część 1 (pierwsze 5 powodów)

Po wielu zmianach na rynku aplikacji biznesowych tworzonych przez Microsoft wielu Klientów zastanawia się po co istnieje taki produkt jak Dynamics 365, skoro mamy Power Platform i czym w takim razie jest Power Platform. Żeby od razu przejść do rzeczy:

 

netwise netwise

Dynamics 365 i system CRM to Power Platform, ale Power Platform to nie CRM.

W tym artykule (i później w części II) przedstawię 10 faktów na poparcie powyższego stanowiska. Zacznijmy od pierwszych pięciu:

Fakt 1
Power Platform = Dynamics 365 + canvas apps + Power BI + Power Automate + czatboty

Zacznijmy od tego czym jest Power Platform. Microsoft Power Platform składa się z czterech głównych komponentów:

  • Platformy biznesowej do budowy aplikacji, a więc Power Apps
  • Złożonego systemu do analityki biznesowej i analizy danych, czyli Power BI
  • Platformy do integracji systemów chmurowych oraz automatyzacji procesów biznesowych (RPA, Robotic Process Automation) – Power Automate
  • Systemu do budowy inteligentnych czatbotów i agentów wirtualnych mogących zastąpić konsultantów w prostych scenariuszach – Virtual Agents

(więcej o wszystkich komponentach na stronie: Power Platform – platforma „low code”).

Od razu widzimy, że system CRM jest częścią Power Platform, ale Power Platform nie jest systemem CRM. I nie, nie chodzi o to, że ma więcej komponentów. Chodzi o to, że jak sama nazwa wskazuje, Power Platform jest… platformą do budowy aplikacji biznesowych. A Dynamics 365 jest zestawem gotowych aplikacji składających się na w pełni kompletny system CRM.

Fakt 2
Power Apps to Dynamics 365 rozszerzony o canvas apps

Jeśli ktoś jest wystarczająco długo w świecie Dynamics, to wie, że mechanizmy dostosowań (budowy aplikacji) rozsławione przez Microsoft jako Power Apps to… nic innego jak obecne na rynku od 2011 roku (od wersji Dynamics CRM 2011) SDK i mechanizmy rozszerzania Dynamics CRM. Oczywiście Microsoft idzie z duchem czasu, dlatego poza aplikacjami budowanymi w oparciu o model danych (model-driven apps) dodał w Power Apps możliwość budowania aplikacji mobilnych, tzw. „pixel-perfect”, albo „opartych o kanwę” (canvas apps).

Aplikacje oparte o kanwę (canvas apps) to całkowicie nowa oferta zgodna z bardzo modnym ostatnio trendem „low-code”. Przez „low-code” mam na myśli „inny kod”, a nie „mało kodu”. W skrócie chodzi o to, że tworzenie aplikacji opartych o kanwę można oddać w ręce użytkowników, którzy znają składnię funkcji Excel i bardzo szybko będą mogli zbudować małe aplikacje wspierające konkretny proces biznesowy. A dzięki innemu komponentowi Power Platform, Power Automate, mogą nawet integrować takie aplikacje mobilne z zewnętrznymi systemami (SAP, Hubspot, AX itd.) bez pisania kodu.

Natomiast aplikacje oparte o model (model-driven apps) to po prostu dostosowania (customizations) i rozszerzenia (extensions), które znamy z Dynamics CRM od 2003 roku, a które znacząco zostały rozszerzone w 2011. Tyle, że wreszcie z właściwym przekazem marketingowym, że Dynamics 365 to, poza gotowym systemem CRM, super platforma do budowy nowych aplikacji biznesowych.

 

Fakt 3
Dynamics 365 to system CRM wykorzystujący Power Platform, ale w Power Platform nie da się nie powinno się budować systemu CRM

Zgłupiałem? Niezupełnie. Tak, podkreślę to jeszcze raz:

w Power Apps nie da się zbudować systemu CRM.
[EDIT 2021-02-01 po bardzo ciekawej dyskusji na LinkedIn]:
w Power Apps da się zbudować systemu CRM, ale istnieją ograniczenia w Dynamics 365, które na tę chwilę uniemożliwiają budowę „systemu takiego jak” Dynamics 365.

Nie tylko dlatego, że Power Apps służy do budowy dedykowanych aplikacji do obsługi konkretnych procesów / zadań w firmie, ale przede wszystkim dlatego, że ze względu na ograniczenia licencyjne (tzw. restricted entities) w środowiskach Dynamics 365 nie można używać pewnych wbudowanych obiektów (np. spraw), co skutecznie uniemożliwia zbudowanie systemu CRM podobnego do samego Dynamics 365.
Klienci mają zatem wybór – mogą skorzystać z systemu budowanego przez kilkaset osób w Microsoft od 2003 roku (Dynamics 365) lub zbudować prostsze aplikacje biznesowe (w tym „własny CRM”), wykorzystując swoją wiedzę i zasoby, bezpośrednio w Power Platform.

Zgodnie jednak z Licensing Guide dla Power Platform na środowiskach Power Apps (bez zainstalowanych aplikacji first-party Dynamics 365, np. Sales) można zbudować w zasadzie bardzo podobny system CRM tylko i wyłącznie za pomocą Power Apps.

Fakt 4
Power Platform obejmuje wiele aplikacji z obszaru Microsoft 365 (SharePoint, Teams, Exchange itd.), a nie sam Dynamics 365

Microsoft Power Platform został pomyślany tak, żeby pozwalał Klientom budować pełne i funkcjonalne aplikacje korzystające natywnie z dobrodziejstw całego Microsoft 365. I nie chodzi tu o podstawowe rzeczy, które umie sam Dynamics 365, a więc np. integrację z Exchange lub SharePoint. Chodzi o coś znacznie więcej – o wykorzystania Microsoft 365, Microsoft Graph i Dataverse w celu tworzenia aplikacji, które w sposób przeźroczysty używają danych z wielu systemów Microsoft.

Stąd m.in. propozycja Microsoft w postaci „Power Apps dla Microsoft 365” (więcej na stronach Microsoft Power Apps / Power Automate dla platformy Microsoft 365), a więc uproszczonej platformy pozwalającej budować automatyzacje i aplikacje w oparciu o dane, które firma przechowuje np. w SharePoint, albo Exchange.

Power Platform może być też używany „w kawałkach”. Mam przez to na myśli, że w konkretnej organizacji może istnieć już system CRM innej firmy (są takie?), ale do analizy danych używany jest Power BI. Albo inny przykład – firma ma gotowy system e-commerce, ale buduje inteligentnych agentów, czaty i historię kontaktów z Klientami z wielu kanałów poprzez wykorzystanie Virtual Agents.

netwise netwise
Power Platform nie musi być wykorzystywane w całości! Organizacja może np. używać Power Automate do integracji danych z wielu systemów, albo Power BI do analizy danych z systemów innych niż Microsoft.
Jednocześnie może w ogóle nie wykorzystywać funkcjonalności CRM.

Fakt 5
Power Platform to nie tylko canvas apps

Może ten punkt brzmi jak powtórzenie treści, ale jest super ważny, bo coraz częściej pojawia się przeświadczenie Klientów budowane przez partnerów Microsoft i treści w internecie, że ekspert znający SharePoint zna się na Power Platform. Nie zna. Zna za to „Power Apps for Microsoft 365”, a to ułamek całego Power Platform.
Takie podejście skutkuje próbami budowy tego, co już istnieje w postaci gotowych aplikacji dostarczanych przez Microsoft. A wynika najczęściej z braku wiedzy o innych komponentach Power Platform niż Power Apps oparte o kanwę i Power Automate.

 

Aplikacje mobilne opartę o kanwę to super sposób na automatyzację prostych procesów, ale nigdy nie zastąpią systemu CRM!
Może dlatego właśnie to te aplikacje osadza się w Dynamics 365, a nie Dynamics 365 w tych aplikacjach 🙂



Mam nadzieję, że pierwsze 5 faktów wspomnianych powyżej rzuca światło na to czym różni się Power Platform od Dynamics 365 i dlaczego tak ważne jest, żeby pamiętać który komponent Power Platform służy do czego.

W Części II zajmę się sprawami bardziej technicznymi, a więc licencjonowaniem, Dataverse i integracją komponentów Power Platform w samym Dynamics 365.

Wszystkie prawa zastrzeżone © Netwise S.A. (2018)